Jargon

geplaatst in: Tips voor aanbestedingen | 0

Jargon en jeukwoorden

Japke-d. Bouma is in het NRC Handelsblad de prijzenswaardige archivaris van jeuk veroorzakend jargon en andere onzinwoorden. Zeker in managementland kunnen ze er wat van. Van aanjagers tot beslisboom en van customer journey tot deep dive. De Engelse ziekte noemt ze het ook wel, met challengen, shinen en een call ingaan als enkele veel voorkomende symptomen.

Heerlijk om je lekker te verschuilen achter die beslisboom, om via een klantreis en een diepe duik nooit meer in de werkelijke wereld boven water te komen. Bla-bla, blub-blub. Je lezers verzuipen erin, vrees ik.

Lees hier het amusante artikel. Glimlach gegarandeerd.
Er slipt ook bij mij wel eens een ‘ontzorgen’ of out-of-the-box tussendoor, maar ik probeer in offerteteksten verre te blijven van nietszeggende, vage begrippen. Zonde van de ruimte ook die je krijgt toebedeeld. Ik ga voor duidelijke, specifieke taal.