Booming business

geplaatst in: Tips voor aanbestedingen | 0

 

Ik houd van bomen en van business laten floreren. Dit doe ik door goede aanbestedingsteksten te schrijven voor mijn klanten.

In de laatste paar maanden werkte ik mee aan booming business voor diverse klanten, waaronder:

  • Een architecten- en bouwbedrijf schreven samen in op de aanbesteding voor de herinrichting en duurzame verbouwing van een groot overheidsgebouw. Ze wonnen. Dankzij goed teamwork, hun fantastische ontwerp, deskundigheid op gebied van bouwen en duurzaamheid en een top presentatie.Ik schreef de teksten die de optimale scores kregen.
  • Een bedrijf in brandbeveiliging en -keuringen won de aanbesteding dankzij met ”uitmuntend” beoordeelde teksten. Volgens de directeur had ik daarbij een belangrijke rol gespeeld; sterker nog, zei hij, misschien had ik wel de doorslag gegeven.
  • Het groen op en rond de tram- en metrobanen van een grootstedelijk vervoersbedrijf werd recentelijk aanbesteed. De huidige partij trapte niet in de val van ‘Ze willen ons graag houden dus dat komt wel goed’. Ze huurden mij in als tekstschrijver/eindredacteur en kwamen weer als beste uit de bus. Ze hebben de aanbesteding weer gewonnen!
  • Een welzijnsorganisatie kreeg de subsidie voor Buurtteams in Amsterdam. Ik snoeide de subsidieaanvraag van 40 pagina’s tekst terug naar 20 pagina’s. Redigeren, maar ook meedenken, verhelderen en SMART maken.
  • Een bedrijf in scheepsmotoren en -benodigdheden scoorde met mijn teksten 100% op kwaliteit voor een mega-opdracht bij de Marine.
  • Een groeiend, ambitieus schoonmaakbedrijf won enkele tenders. Ze kunnen nu bovendien goed zelf verder met mijn advies en aangepaste basisteksten. Zoals vaak kon de tekst simpeler, doeltreffender en vooral meer SMART.
  • Een groot ict-bedrijf won de tender voor het complexe financieel systeem van een universiteit. De opdrachtgever had tientallen, vrij technische vragen en wilde een visiestuk. De lezers (beoordeelaars) zijn niet allemaal ingevoerd in de materie. Ik ook niet, dus ik zorgde dat de teksten toegankelijk en leesbaar waren. Dat vindt iedereen toch fijner dan taaie kost.
  • Een taalschool won de aanbestedingen voor taaltrajecten. Ik schreef nieuwe frisse teksten, die toegespitst waren op de vragen en behoeften van de opdrachtgevers.We maakten het heel specifiek. Onze teksten werden helder en overzichtelijk, de opdrachtgever zag meteen waar de antwoorden op zijn vragen stonden. Ik zorg dat teksten geen zoekplaatje worden voor opdrachtgevers. Dan sta je al 1-0 achter. En krijg je misschien ook nog een strafschop.

Wát het product of dienst ook is. Ga altijd in op de behoeften en vragen. Lees tussen de regels door wat de achterliggende vraag is. En als je twijfelt over je eigen teksten, laat mij dan de Tendercheck doen. Of de tendertekst totaal schrijven. Kun je weer minstens een jaar mee voort.