Jaren geleden zwaaide een copywriter demonstratief met ‘De 10 geboden voor freelancers’. Hij vond dat veel freelancers die naam niet verdienen, omdat ze geen goed werk zouden leveren. Wat wil je nou bewijzen, dacht ik; als je geen goed werk levert, krijg je vanzelf de pin op je neus. Dan krijg je vanzelf geen opdracht meer.
Zijn 10 geboden voor freelancers zijn eigenlijk 10 tips over service, kwaliteit, deadlines, support, betaling, imago, advies, up-to-date zijn, capaciteiten en professionaliteit. De explosieve toename van het aantal zzp’ers (vroeger freelancer geheten) en de race naar bodemtarieven heeft de 10 geboden des te actueler gemaakt.
De volgende ‘geboden’ zijn meer conform de realiteit van het freelancers-/zzp’er-bestaan ; ) …
‘De 10 geboden voor opdrachtgevers’
- Gij zult geen andere freelancers voor uw aangezicht hebben en dreigen om daarmee in zee te gaan om de huidige freelancer onder de knoet te houden
- Gij zult geen gesneden beelden, noch teksten van freelancers stiekem of zonder vergoeding doorplaatsen in andere uitingen of op websites, noch aanbieden aan uw relaties
- Gij zult het de freelancer gunnen dat hij een goed renderend bedrijf heeft, en dientengevolge volgens de leveringsvoorwaarden van diens branche en de auteurswet handelen
- Gij zult de freelancer op korte termijn betalen, niet langer dan een maand nadat de dienst is geleverd
- Gij zult de freelancer de naamsvermelding geven waartoe hij volgens de auteurswet gerechtigd is
- Gij zult geen wurgtarieven hanteren, maar een redelijk tarief betalen
- Gij zult de freelancer niet bij het eerste het beste meningsverschil aan de dijk zetten
- Gij zult de freelancer niet overmatig proefopdrachten laten maken
- Gij zult de freelancer niet voor niets laten opdraven voor oriënterende gesprekken
- Gij zult …..niet begeren uw freelancers huis, gij zult niet begeren uw freelancers vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn rund, noch zijn ezel, noch iets anders dat van uw freelancer is…