Hoe zorg je voor onderscheidend vermogen?

geplaatst in: Tips voor aanbestedingen | 0

Bij aanbestedingen draait alles om onderscheidend vermogen. Want jij bent niet de enige die inschrijft. Wat is daar voor nodig?

Natuurlijk lees ik alle stukken van A tot Z, doe ik research en weet ik waarop gelet wordt bij de beoordeling van teksten.
Waar ik minder invloed op heb, maar wat een cruciale factor is bij aanbestedingsteksten: wie is de expert van de inschrijvende partij? Oftewel: mijn gesprekspartner?

Deze hoeft niets van aanbesteden te weten, maar wel alles van het product of de dienst die wordt gevraagd.

Ook het proces op de werkvloer en hoe risico’s geminimaliseerd kunnen worden, is voor hem/haar gesneden koek.

De ervaring heeft geleerd dat het pas zin heeft om met een deskundige een interviewafspraak te maken als de volgende vragen positief beantwoord kunnen worden:

  • Heeft deze zich verdiept in de potentiële opdrachtgever en wat er gevraagd wordt?
  • Kan hij/zij zich enkele uren vrijmaken?
  • Heeft hij/zij er zin in om zich te laten interviewen?
  • Kan hij/zij makkelijk en verduidelijkend praten over zijn expertise, ook met niet-vakgenoten?

Een gesprekspartner die deze vragen met JA kan beantwoorden, is een zegen voor de tenderschrijver. Natuurlijk moet ik adequate vragen stellen en  hardop meedenken. Dan heb je samen werkelijk een inhoudelijk gesprek en kun je met dit unieke materiaal het verschil maken.

Al pratende ontdekken we zo samen het onderscheidend vermogen. Wat kunnen we nog toevoegen, gelet op de vragen in de aanbesteding? Wat kan scherper? Hoe maken we een op maat gemaakte oplossing voor het probleem van de opdrachtgever?