SMART schrijven is een must

geplaatst in: Tips voor aanbestedingen | 0

Aanbestedingsteksten SMART schrijven is een must.

Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden.

De aanbestedende partij wil immers weten met wíe hij of zij te maken heeft: welke mensen voeren de opdracht uit, wie doet wat precies, wanneer, wat is hun expertise. Liefst met naam en toenaam.

Duidelijke taal.

Wat gaan ze voor óns doen, hoe gaan ze het doen, wat voor deskundigen krijg ik (over de vloer) en: krijg ik wel altijd dezelfde persoon aan de telefoon als ik wat wil vragen? Zodat klagen niet hoeft.

Zonder HART komt het echter niet over.
Zonder hart is het koud en kil. Vergis je niet in hoe emoties altijd op de achtergrond meespelen in het nemen van beslissingen. In de gunfactor.

Stel jezelf en je medewerkers dus écht voor aan de potentiële opdrachtgever. Geef ze een gezicht. Doe beloften die je waar kunt maken.
Verdiep je in de aanbestedende partij, hun organisatie en wat ze nodig hebben. Waarmee je ze blij maakt.

Ga kijken, praat met mensen die de branche kennen. Stel vragen naar aanleiding van de aanbestedingsstukken. Of laat mij dat doen ; )

Laat in de offertetekst merken dat je je grondig in de organisatie/het bedrijf/de instelling verdiept hebt, noem details waarin zij zich herkennen.
Bedenk ook wat er allemaal mis kan gaan en hoe je je daarop proactief instelt en dus altijd kunt leveren.

Twijfelt u over SMART OF HART? Doe de Tendercheck!