Veel voorkomende vraag in aanbesteding

geplaatst in: Tips voor aanbestedingen | 0

In aanbestedingen wordt regelmatig gevraagd: “Wat doet uw organisatie aan innovatie?”
En dan antwoordt Bedrijf A of Organisatie B vaak met een opsomming van technische vernieuwingen.

Terwijl: het wát misschien minder belangrijk is dan het waaróm en door  wíe? Wat wil je bereiken met de innovatie? Wordt dat gedragen in je bedrijf, door je medewerkers? Waarom vraagt de potentiële opdrachtgever dit? kun je je afvragen.

Geen technisch verhaal

Hoe ga je om met deze veel voorkomende vraag?

Innovatie is niet zozeer een technisch verhaal, het is vooral mensenwerk, zegt de archeoloog Michael Shanks hierover  in het Financieele Dagblad. “Dat mensen grootse ideeën hebben, is van alle tijden. Maar pas als mensen het idee toepassen en spullen gaan maken, wordt het een succes. Innovatie is dus geen technisch verhaal, maar een verhaal over hoe mensen met ideeën omgaan en met elkaar samenwerken. Het gaat ook over een verandering in de cultuur, bijvoorbeeld van een organisatie.”

De medewerkers zien het  zitten

Dat is de kracht van innovatie.
Henk Volberda, hoogleraar Strategic Management and Innovation aan de UvA, ziet dat veel bedrijven investeren in technologische innovatie maar dat het uiteindelijk niet leidt tot nieuwe producten of diensten. En dat komt doordat medewerkers het niet zien zitten, dat managers het niet ondersteunen, of dat het niet past in de bestaande systemen en structuren van de organisatie.

Sociale innovatie: het anders managen organiseren en inrichten van de arbeid is uiteindelijk belangrijker voor het innovatiesucces dan de technologische vernieuwing  zelf.

Uit onderzoek blijkt: slechts 25% van het innovatiesucces komt van de technologische vernieuwingen, de andere 75% door leiderschapsstijl, de manier van organiseren en de inrichting van de arbeid. Misschien zelfs wel meer, volgens andere deskundigen,  ook – en vooral – in technologische bedrijven!

Heel vaak gaat innovatie overigens om dingen nét even anders aan te pakken.  Een schip komt immers ook in een heel andere haven aan als de koers maar een klein beetje wordt verlegd.

Bron: Het kleine innovatiehandboek, Kim Spinder